Yoga in Groningen

Hatha yoga

 

Hatha yoga helpt om inzicht te krijgen hoe jij je lijf beweegt en waar er eventueel disbalans zit.

De lichamelijke en mentale situatie van dit moment hebben invloed op je dagelijks bewegingspatroon.

Wanneer je pijn hebt of niet lekker in je vel zit, kunnen yogaposities je laten voelen hoe je van binnen beweegt.

Ze helpen je om te openen in plaats van te verkrampen en je eigen pure kracht weer terug te vinden.

Yoga balanceert het energieniveau, de energiebanen en heeft een zelf herstellende werking.

 

De ontspannende werking van yoga vermindert stress en het stresshormoon cortisol daalt. Het helpt de bloeddruk en het hartritme te

verlagen. Yoga verbetert de spijsvertering, het immuunsysteem en het concentratievermogen. Het vermindert symptomen van angst,

depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid. Stressvermindering zorgt voor gewichtsafname of, als daar behoefte aan is,

gewichtstoename.

 

Yoga leert je dieper en rustiger ademhalen, wat leidt tot een betere longfunctie, een betere zuurstof opname en een diepere ontspanning. In

de diepe ontspanning maakt het lichaam endorfine aan; de natuurlijke pijnstiller.

Yoga maakt je soepeler, leniger en je beweging worden vloeiender, gracieuzer. Het kan zelfs tot diep op het bindweefselniveau effect

hebben.

Het verbetert je algemene kracht en het leidt tot een gevoel van lichamelijk welzijn en vertrouwen. Het maakt de weg vrij om te luisteren

naar je eigen behoeften en brengt je uiteindelijk bij je eigen kracht.

 

Yoga leert je te focussen op het heden en creëert een goede balans tussen lichaam en geest.

Door de meditatieve oefeningen zorgt het voor innerlijke rust.

 

Hatha yoga bij nek-, rug- en schouder klachten – plus

plus = cursus hatha yoga plus 3 Bowen behandelingen

 

Deze cursus geeft je een goede basis hoe de hatha yoga  in te zetten bij nek-, schouder- en rugklachten. Je leert oefeningen

om je klachten te verminderen. In kleine groepjes krijg je gerichte aandacht op maat en geef ik desgewenst aanwijzingen.

Je groeit gedurende de cursus naar meer inzicht in je eigen bewegingspatroon en waar nodig leer je dit patroon doorbreken.

 

De hatha yoga oefeningen nodigen uit om op onderzoek te gaan naar je natuurlijke houding.

Bewegen met aandacht geeft meer bewustwording van je lichaam.

Eenvoudige ontspanningsoefeningen geven rust en brengen balans in het actieve leven, dat de meeste mensen vandaag de dag leven.

Hatha yoga brengt natuurlijke balans en rust. Dat voelt fijn én geeft je energie!

 

Tijdens deze cursus  ontvang je 3 Bowen behandelingen, 1 behandeling per week.

Bowen Therapie is een zachte manuele therapie, die werkt op het bindweefsel en in de regel goede resultaten geeft. Bijna alles in je

lichaam ligt omgeven door bindweefsel, het zgn fascie, dat als een groot net, alles met elkaar verbindt.

 

Dit weefsel geeft samen met de spieren niet alleen vorm en steun aan je lichaam, maar regelt veel processen. Allerlei cellen, zenuwbanen,

bloed- en lymfevaten bevinden zich hier. Fascie kan stug, verstrakt, verkleefd of verlittekend raken door ongelukken, operaties,

overbelasting en ingrijpende gebeurtenissen in je leven.

Dit veroorzaakt veel (pijn)klachten.

 

De Bowentechniek ontspant zeer effectief dit zachte weefsel, door korte bewegingen op het fascie netwerk. Het geeft zo impulsen, die in alle

lagen van je lichaam doorwerken en spieren, pezen, botten en organen bereiken voor regeneratie.

Het resultaat is minder pijn, een betere doorbloeding, betere prikkeloverdracht, meer mobiliteit, meer rust, een betere slaap, een sterkere

weerstand en een betere orgaanfunctie. Bowen therapie én hatha yoga hebben invloed op fysiek, mentaal en emotioneel niveau.

 

Bij lichamelijke klachten, vooraf de huisarts raadplegen.

Hier aanmelden

Woensdag 19.00 – 20.00 uur. Zie agenda

 

Maandag 19.00 – 20.00 uur  hatha yoga bij nek-, schouder- en rugklachten

Deze cursus geeft je een goede basis hoe de hatha yoga  in te zetten bij nek-, schouder- en rugklachten. Je leert oefeningen

om je klachten te verminderen. In kleine groepjes krijg je gerichte aandacht op maat en geef ik desgewenst aanwijzingen.

Je groeit gedurende de cursus naar meer inzicht in je eigen bewegingspatroon en waar nodig leer je dit patroon doorbreken.

 

De hatha yoga oefeningen nodigen uit om op onderzoek te gaan naar je natuurlijke houding.

Bewegen met aandacht geeft meer bewustwording van je lichaam.

Eenvoudige ontspanningsoefeningen geven rust en brengen balans in het actieve leven, dat de meeste mensen vandaag de dag leven.

Hatha yoga brengt natuurlijke balans en rust. Dat voelt fijn én geeft je energie!

Hier aanmelden

 


Godinnenyoga

“Stralend vrouw zijn en je vrouwelijkheid ten volle beleven.

Hatha yoga oefeningen, die je zachte, stromende vrouwelijke energie nog meer naar boven brengen en je letterlijk laten stralen.

Schoonheid van binnenuit.

Ervaar je natuurlijke schoonheid en laat je lijf bewegen met gratie.

Je bent prachtig, precies zoals je bent.”

 

Met Godinnenyoga maak je de subtiele vrouwelijke energie vrij en laat je deze stromen.

Je beweegt vanuit je eigen bedding, die verbonden is met je bekken en de aarde.

Bewegen vanuit zachtheid, zonder moeten of prestatie.

Een kracht die stabiliteit en rust geeft en een natuurlijke balans brengt in de interne mannelijke en vrouwelijke energie.

 

Veel vrouwen voelen een verlangen naar deze innerlijke Godin. De vrouwelijke kracht, die in onze maatschappij niet meer zo bekend is.

De doelgerichte mannelijke kracht is vaak bekender en meer vertrouwd. Zowel mannen, als vrouwen gebruiken deze mannelijke energie.

Uiteraard is dat een hele fijne energie om mee te werken.

Er is hier geen sprake van goed of fout ………….of beter.

Het is fijn om de keuze te hebben, welke energie je inzet.

 

 

Een Godin is niet iets, dat ver weg, verheven en onbereikbaar is, maar juist heel dichtbij en toegankelijk.

In iedere vrouw is een Godin.

De Godin geeft een vrouwelijke kracht, die zoveel zacht als sterk is;

Aardend en voedend; vol van compassie;

Het geeft bedding;

Het is rond en stromend.

Zin om mee te doen en je zachte vrouwelijke kracht meer te ervaren en te gebruiken?

Hier aanmelden
Maandag 20.30 tot 21.45 uur; zie agenda.

 

 

Hatha yoga en meditatie

 

Het leven is geen schema, dat van a tot z gevolgd moet worden, maar een prachtig geregisseerde chaos van beweging en verandering.

 

Hoe vind je daar je rust in?

Hatha yoga en meditatie maakt bewust, helpt je je eigen kracht te ontdekken en stevig te verankeren, zodat je deze kunt integreren in je

dagelijks leven en je beter opgewassen bent tegen aanhoudende stress en veranderingen.

 

Veel aandacht wordt besteed aan ‘met beide benen stevig op de grond staan’.

 

Hatha Yoga kent asana’s en de pranayama’s: de lichaams- en ademhalingsoefeningen. Deze oefeningen geven je lichaam het signaal, dat

het uit de vecht/vlucht modus mag komen. Iets wat bij langdurige stress en prestatie-druk niet lukt. Dan blijft het sympathische

zenuwstelsel alert, klaar om je ‘in veiligheid’ te brengen. Pas als je die vecht/vlucht modus los laat, kan het para-sympathische zenuwstelsel

zorgen voor ontspanning, zodat je kunt herstellen.

Hatha yoga en meditatie geven natuurlijke fysieke-, mentale-, emotionele balans, kracht en souplesse aan je lichaam; de homeostase.

Het zou zomaar kunnen gebeuren, dat je lichaam stopt met ‘zeuren’.

 

De les wordt afgesloten met een meditatie. De hatha yoga bereid je voor op mediteren. Het maakt mediteren op een éénvoudige manier

toegankelijk.

Er zijn afwisselend geleide meditaties en stilte meditaties.

 

Met mijn ruime ervaring als yoga docente begeleid ik je in de wereld van de hatha yoga & meditatie en kom je weer lekkerder in je vel te

zitten, ben je beter opgewassen tegen stress en leer je om te gaan met veranderingen en eventuele fysieke klachten.

 

Voor hooggevoelige mensen kan deze les een prettige manier zijn om wat meer rust te krijgen in de vele impulsen en indrukken.

Gronden en eigen ruimte innemen, maken je energieveld steviger, waardoor je eigen energie een natuurlijke bescherming gaat geven.

 

Voor leerkrachten, coaches, workshopleiders, e.d. een goede manier om te leren omgaan met de vele energieën, waar je dagelijks

mee te maken krijgt. Het reguleren van de eigen energie is hierin een essentieel onderdeel.

 

Om deel te nemen aan deze cursus is géén ervaring met yoga of meditatie nodig. Dus, aarzel niet, als deze cursus je aanspreekt en je nog

geen yoga of meditatie ervaring hebt.

 

Hier aanmelden
Woensdag 20.30 – 21.45 uur; zie agenda

 

Hatha yoga & fascie

Hatha yoga is al eeuwen een bewegingsmethode, die de fascie zacht en soepel houdt, zodat je lichaam optimaal ontspant en functioneert.

 

Veel mensen met stress voelen pijn en stijfheid in hun spieren en gewrichten. De lichaamshouding verandert onder de last van stressvolle

situaties. Het gevoel van (over)vermoeid zijn en de pijn verergeren tijdens stressvolle periodes, waardoor het ontspannen moeilijker wordt.

Je gaat slechter slapen en je krijgt steeds meer moeite met je dagelijkse bezigheden.

 

Hatha Yoga laat je spieren en fascie ontspannen, de stress verminderen  en helpt om de kalmte en diepe ontspanning in het hele lichaam te

herstellen.

 

Wat is fascie, vraag je je wellicht af?

Fascie is het bindweefsel, dat letterlijk alles in je lichaam omhult en verbindt.

De fascie is o.a. belangrijk bij het bewegen en ontspannen van je lijf.

Het is een structuur, die als een mazig net in je lijf om alle botten, organen en spieren ligt en sterk reageert op stress.

 

Tijdens de lessen Hatha Yoga & Fascie leer je hoe de fascie meer kunt gaan voelen, op de juiste manier in beweging zet

en wanneer deze beweging het zelf herstellende vermogen activeert. Het zelf herstellende vermogen is in ieder mens van nature aanwezig.

 

Deze les sluit goed aan op de Bowen & Yoga Therapie.

Hier aanmelden
Maandag 19.00 – 20.00 uur zie agenda.